Theater: Kaaiman Out Of The Box


“Even terug naar mijn Kaaimantijden.”


Kaaiman. Het jeugdtheater uit mijn tijd. Hier heb ik drie jaar van mijn leven mee als jonge toneelspeelster in gezeten en wat voor een leuke tijden heb ik wel niet beleefd! Ik durf gerust zeggen dat Kaaiman mij geholpen heeft om te groeien tot wie ik nu ben. Het heeft mij geholpen om voor een groot publiek te durven praten en niet bang te zijn om gewoon mezelf te zijn bij anderen. Dit was voor mij een reden genoeg om naar “mijn opvolgers” te gaan kijken.

Kaaiman is geen gewoon hedendaags toneel zoals Romeo en Julia, maar het heeft eerder een speciale kijk op de dingen. Men steekt verschillende onderwerpen waar wij als mensen over zeuren in een humoristisch jasje en laat dat door kinderen brengen. Dit vind ik er wel leuk aan en ik denk dat de meeste mensen dit wel zullen appreciëren. 

Het concept was dit jaar dat je op één avond naar verschillende voorstellingen naar keuze mocht gaan kijken. Je had voorstellingen van jonge kaaimanners rond de leeftijd van 12-jaar, maar je had ook voorstellingen van de oudste kaaimanners van 16 tot 18 jaar. In het begin werd je geleid naar het podium in de Warande in Turnhout. Daar had men een terras gemaakt waarop je effectief tijdens pauzes iets kon drinken. Er waren vijf rondes met telkens een pauze van zo’n 5 à 10 minuten. De bedoeling was dat je bij elke ronde zelf een keuze maakte naar welk toonmoment je wilde gaan kijken. Op het einde van de avond had je dus vijf voorstellingen gezien. 

Vond ik het de moeite waard? Jazeker. Alleen moet ik wel zeggen dat de organisatie vroeger beter was en het toneel ook beter op punt stond of dat gevoel had ik toch. 

Uiteindelijk kreeg ik toch zin om zelf weer op het podium te kruipen en mijn ding te doen dus ik vond het zeker een geslaagde avond. Ik hou mijn agenda al klaar voor het kaaimanmoment van volgend jaar!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen