Artikel: Van papier naar digitaal.






In het vaktijdschrift Klasse stond een artikel over het Technisch Ateneum in Halle. In deze school zijn zowel de leraren als leerlingen overgeschakeld op laptops in plaats van cursussen op papier. Enkel de testen worden nog op papier gemaakt. Ze zijn er duidelijk van overtuigd dat deze aanpak handiger is, zowel voor student als leerkracht. 

Ik heb hier toch mijn twijfels bij. De ene dag staat er in de krant dat leerlingen uit deze tijd te veel op hun scherm zitten en de andere dag staat er in de krant dat de school haar leerlingen verplicht om heel de dag achter hun scherm te zitten. Ergens mis ik hier een zekere logica.

Ik begrijp dat een school moeite wilt doen om zijn steentje bij te dragen aan het milieu, maar zijn laptops dan effectief de beste oplossing? 

Voor mij is het antwoord hier duidelijk “nee” op. Ik krijg al hoofdpijn na een uur werken aan een paper op mijn computer. Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn computer mijn cursussen moet studeren. 

In dit artikel ging het in de eerste plaats niet om het milieu, maar om de oude computerklassen die vernieuwd moesten worden en dat was voor de school financieel niet haalbaar. Op dat vlak begrijp ik dat de school de leerlingen dan de mogelijkheid biedt om een laptop van de school te kopen. Al blijf ik toch bij mijn standpunt dat papieren cursussen veel beter zijn om uit te studeren.



Lees het volledige artikel op:


Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen