Muziek: Altan


 "Ierse folk, niet echt mijn ding." 



Altan is de naam van een Ierse band. Ze spelen voornamelijk Ierse folk. De band is ontstaan in de jaren tachtig door Mairéad Ni Mhaonaigh, de zangeres en violiste, samen met Frankie Kennedy, de fluitspeler. 
Door hun muzikale optredens in verschillende landen, voornamelijk Amerika, werden ze steeds bekender.
Jammer genoeg hebben ze op 19 september 1994 hun fluitspeler, Frankie, moeten afgeven ten gevolge van kanker.
Ondanks het tragische overlijden bleef de band spelen en zijn ze nu zelfs bekend in Japan, Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Op zaterdag 4 mei kwamen ze naar de Warande in Turnhout om hun Ierse folk ook in België te tonen. 
Het waseen aangename groep die het publiek wist te entertainen, niet alleen door hun muziek, maar ook door hun grapjes tussen de muziekstukken door. Ik vond het aangenaam om naar te luisteren, al waren er wel stukken bij waarik de zangeres iets te scherp vond zingen. 
Ik luisterde met mijn ogen dicht. Niet alleen omdat ik tegen de avond al moe was geworden, maar ook omdat je muziek moet beluisteren en dat kan je het beste als je je concentreert op het zintuig dat daarvoor dient. Luisteren doe je met je oren en niet met je ogen. Ik vond het persoonlijk ook niet echt spectaculair om naar te kijken. De opstelling was heel simpel: de mandolinespeler, de violiste, de accordeonist en de gitarist. Ze stonden in een halve cikel met hun gezicht richting het publiek. 

Conclusie: Was het een gezellige avond? Ja. Zou ik er nog eens naartoe gaan? Nee. 
Ik denk dat de stijl van de Ierse folk je gewoon moet liggen. Het is niet echt mijn genre van muziek, maar ik wilde er wel voor open staan en dat is de reden waarom ik toch naar de voorstelling ben gegaan. Soms moet je dingen wagen en het is niet altijd naar je zin, maar dat weet ik nu ook weer. Ik moet er wel bij zeggen dat, moest ik nu in Ierland zijn en ze spelen in een café zulkemuziek, ik het op dat moment wel zou appreciëren.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen