Boek: Buitenbeen


“Je moet niet perfect zijn om een mooi leven te hebben.”


Het boek Buitenbeen gaat over de 15-jarige Delphine. Ze is geen gewoon meisje zoals haar tweelingzus Eva. Sinds haar geboorte zit Delphine in een rolstoel als gevolg van een hersenbloeding. Ondanks dat blijft ze een vrolijke tiener die graag wilt meedoen met haar leeftijdsgenoten. Dit is niet altijd even pretttig. Zeker niet op die ene avond toen ze samen met haar zus naar een fuif ging. Jongens lachten haar uit en doordat ze te veel gedronken hadden en zo onhandig werden, duwdenze haar rolstoel omver. Er was wel één jongen die het voor haar opnam. Robin was zijn naam. Hij hielp Delphine en maakte de avond toch iets beter dan verwacht. Robin was ook geen gewone tiener. Hij hield zijn handen altijd in zijn broekzakken. Natuurlijk was Delphine nieuwsgierig en toen ondekte ze dat hij zijn handen verstopte omdat hij geen vingers had. Enkel stompjes. Het klikte meteen tussen hen en zespraken nog vaak af. Zou er meer van komen of blijft het een goede vriendschapsband? 

Delphine kreeg op een dag een mail voor een filmauditie en ging erop in. Ze was geselecteerd, al hoorde ze dat andere meisjes van de volleybalploeg van haar zus ook geselecteerd waren. Even verloor ze de hoop, maar toch besloot ze om contact te houden met de regisseur. Ze droomde er namelijk van om actrice te worden.
Op een dag vroeg de regisseur om auditie te doen voor de webcam. Het was geen gewone auditie. Daardoor kwamen er een aantal zaken aan het licht. Is de regisseur wel wie hij beweert te zijn? 


Het boek is geschreven door de bekende schrijver Dirk Bracke. Hij heeft het boek geschreven op basis van ervaringen en verhalen die zeven jongeren met een lichamelijke handicap aan hem hebben verteld. Dit heeft dus geleid tot het boek Buitenbeen. 
Ik vind het wel goed om te weten dat Dirk Bracke vooraleer hij hierover een boek schreef,op onderzoek is gegaan en effectief met jongeren met een handicap in contact is gekomen. Ik vind dat je dat merkt in het verhaal van Delphine. Jeinleven in haar personagewordt hierdoor makkelijker. 
Wat ik een minpuntje vind aan het verhaal, is dat Robin, de vriend van Dlephine, ook een handicap heeft. Ik begrijp ergens wel dat ‘lotgenoten’ makkelijker met elkaar in contact komen en zo meer begrip voor elkaar hebben. Al lijkt het zo ook alsof enkel mensen met een handicap elkaar begrijpen en samen kunnen zijn,hoewel ik er zeker van ben dat ook mensen zonder een beperking evengoed samen kunnen zijn met iemand met een beperking. 
Al bij al vind ik het wel een mooi verhaal en ben ik ervanovertuigd dat dit boek in de smaak zal vallen bij jongeren. Het zou dus zeker een boek zijn dat ik in mijn klasbibliotheek zou zetten.

Boek: Buitenbeen
Auteur: Dirk Bracke
Uitgeverij: Schuyt & Co van Halewyck

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen