Mediaknipsel: De leerlingen in het secundair onderwijs gaan de Bijbel terug moeten kennen.






De bisschop Johan Bonny heefteen hervorming van het leerplan godsdienst doorgevoerd.Leerlingen in het katholieke onderwijs zullen terug de fundamenten van het christendom moeten kennen. 

Ik studeer zelf godsdienst aan de Thomas More in Vorselaar,dus u zult nu al snel denken dat ik het meteen volledig eens ben met de bisschop.
Ik kan me uiteraard vinden in zijn uitspraak dat de leerlingen uit het secundair de dag van vandaag geen goede kennis vanhet christendom meer hebben. Vraag hen waarom we bijvoorbeeld Pinksteren vieren en nog geen derde van de jongeren zal er een juist antwoord op geven. We staan de dag van vandaag niet meer stil bij wat godsdienst effectief is. 

Onlangs was ik met mijn medestudenten godsdienst aan het praten over wat zij vinden van de lessen godsdienst die gegeven worden in hun stageschool. Jammer genoeg moeten we vaststellen dat de lessen godsdienst niet echt meer godsdienstlessen zijn. Ik denk dat als ik de Bijbel in de lucht steek in een derde jaar,de leerlingen mij verbaasd zullen aankijken en waarschijnlijk zal de helft niet eens weten wat ik vast heb. Misschien overdrijf ik nu, maar ik weetvanuit mijn middelbaar dat ik geen enkel godsdienstig verhaal heb gehoord of errond heb moeten werken tijdens de lessen godsdienst. Dit is uiteraard zonde van het vak.

Vind ik dat we de jongeren als opdracht moeten geven om heel de Bijbel vanbuiten te laten leren? Nee, uiteraard is dat overdreven. Ik vind dat er een goede samenhang moet zijn tussen de godsdienstige verhalen en het hedendaagse leven zodat de studenten echt kunnen voelen dat de Bijbel een leidraad kan zijn voor het leven van nu. 

Hier is uiteraard nog werk aan en ik ben in ieder geval benieuwd naar wat het nieuwe godsdienstleerplan ons gaat brengen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen