Artikel: Zomervakantie: goed of slecht?





Blijkbaar doen kinderen en vooral kinderen in kansarme gezinnen, zomerverlies op. Met zomerverlies bedoelt men dat kinderen tijdens de 9 weken zomervakantie hun leerwinst die ze in de loop van het afgelopen schooljaar hebben opgebouwd, grotendeels kwijt zijn. 

Ik denk niet dat de kinderen hun leerwinst effectief kwijt zullen zijn na de zomervakantie, maar dat er gewoon enkele zaken weer moeten opgefrist worden. 
Bij mij in de lagere school werden er op het einde van het schooljaar, aan degenendie het wilden en ervoor hadden betaald, boekjes meegegeven om elke dag van de vakantie een blaadje uit te maken. Dit vond ik misschien als kind geen pretje, maar toch vind ik het wel een goed systeem om je kennis van het afgelopen schooljaar wat te onderhouden.

Of onze schoolkalender verkeerd is ingedeeld? Dat denk ik niet, maar ik zou er niets op tegen hebben,moesten we het systeem van de kortere zomervakantie toepassen. Als kind vond ik de zomervakantie na verloop van tijd te lang duren en ik denk als we de krokusvakantie en de herfstvakantie met een weekje zouden verlengen dat dat nog niet zo’n slecht idee is. 
Moest het zo behouden blijven,zou ik er ook niets op tegen hebben. Ik vind dat beide schoolkalenders kunnen.  


Lees het volledige artikel op:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen