Mediaknipsel: “Dringend gezocht: 1.500 leerkrachten”





Het lerarentekort blijft de laatste jaren maar toenemen. Momenteel zijn er zelfs al 1.500 vacatures die openstaan:453 in het basisonderwijs en 971 in het secundair onderwijs.
De oorzaak is,volgens de directeur van het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen, dat het aantal leerlingen toeneemt.Het aantal leerkrachten moet toenemen, maar het aantal studenten in de lerarenopleiding stijgt niet.

Aangezien ik zelf de uitdaging ben aangegaan om in het onderwijs te stappen, wil ik hier gerust mijn mening over kwijt. 
De ministers van onderwijs hebben volgens mij niet door wat zo’n studie om leerkracht te worden precies inhoudt. We moeten niet alleen gekneed worden tot leerkracht, maar we moeten ook deels psycholoog en opvoeder worden. Dat zijn in principe drie verschillende studies bij elkaar. Het is niet evident om dan ook nog bezig te zijn met stage, want daar kruipt ook heel veel tijd in en heb dan nog maar eens de energie om alledeadlines van hoofdvakken te halen. 

Wij studenten voelen de druk. Wij voelen de druk snel geprepareerd te worden tot leerkracht zodat we op de markt terecht kunnen en men snel van het leerkrachtentekort verlost is. Is dit de manier waarop men goed onderwijs promoot? Ik vrees dat als de drukin de lerarenopleiding zo hoog blijft en het takenpakket van de leerkracht niet lichter gemaakt wordt, het leerkrachtentekort enkel zal blijven stijgen. 

Ik ben geen minister van onderwijs. Ik ben maar een studente die gekneed wordt tot leerkracht. 





Lees het volledige artikel op:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen