Mediaknipsel: “Slechte leerkrachten maken evenzeer het verschil als goede leerkrachten, maar dan in de negatieve zin.”






In dit artikel vertelt men dat leerkrachten die vast benoemd zijn niet zo makkelijk hun job kunnen kwijtspelen,Ook al zijn het geengoede leerkrachten.

Hieraan heb ik me in het middelbaar geërgerd, bijvoorbeeld aanmijn wiskundeleerkracht uit het derde middelbaar.Jaar na jaar bleven de cijfers bij wiskunde in haar klassen dalen. Uiteraard is ze een paar keer op het matje geroepen bij de directeur, maar meer dan dat kon hij niet doen. Ze was vastbenoemd…

Uiteindelijk is dit wel zonde voor een goede school. Het is met andere woorden geen aanwinst,integendeel. Als ik dezelfde leerkracht het volgende jaar had gehouden, dan was ik op zoek gegaan naar een andere school. 

Het is jammer dat een bepaalde leerkracht de reputatie van eenschool kan aantasten zonder dat deschool zelf iets kan doen. Hierover magde minister van onderwijs toch eens nadenken. 
Misschien snij ik hier later mee in mijn eigen vel, maar van mij mag de vaste benoeming een andere invulling krijgen zodat de goede leerkrachten hun zekerheid behouden, maar men wel de mogelijkheid heeft om op een efficiëntere manier leerkrachten die niet naar behoren functioneren hun ontslag te geven.


Lees het volledige artikel op:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen