Mediaknipsel: Gsm-verbod op school toepassen of niet?





Ik las onlangs het artikel van Ingrid De Vos over het verbieden van de gsm op school. Ze maakt de vergelijking met het gebruik van de gsm achter het stuur. Dat mag ook niet, want je moet je volledig kunnen concentreren op het verkeer. Als leerlingen geen verbod op school hebben voor het gebruik van hun gsm dan heeft dat volgens haar effect op de schoolresultaten. 

Ergens kan ik haar volgen in haar redenatie. Zelf zou ik het ook niet prettig vinden als ik les zit te geven aan leerlingen die enkel interesse hebben voor hun smartphone. Ik begrijp dat leerkrachten zich hieraan ergeren en dat ouders zich zorgen makenover het feit dat hun kind niet met de volle concentratie aanwezig is bij de les. 

Toch stel ik me de vraag of het echt noodzakelijk is om een gsm-verbod op school in te lassen. Is dat misschien niet iets de drastisch? Hoe bent u zelf op uw werk? Kijkt u tussendoor niet eens op uw social media of stuurt u eens geen sms over wat u ’s avonds of de volgende dagen van plan bent te gaan doen? 
Loop even de leraarskamer binnen en kijk eens hoeveel leerkrachten er tijdens de pauze op hun gsm zitten. Zijn wij nu echt de volwassenen die de leerlingen regeltjes gaan opleggen die we zelf niet eens kunnen naleven?

Het is uiteraard een moeilijk discussiepunt, maar misschien moeten we een gulden middenweg proberen te vinden. Moest ik directielid zijn in een school,dan zou ik als regel stellen dat enkel op de speelplaats, dus tijdens de grote pauzes, gebruik mag gemaakt worden van de gsm. Wordt de regel overschreden,dan mag de leerkracht de leerling een sanctie geven wegens het niet naleven van de regel.
Ik denk dat we op deze manier zowel de frustraties van de leerkrachten als de angst van de ouders kunnen oplossen.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen