Boek: Spijt!


“Spijt komt altijd wanneer het te laat is…”



Het boek Spijt van Carry Slee gaat over pesten. Jochem, een jongen uit de tweede klas, wordt gepest door drie klasgenoten: Senne, Remco en Justin. Omdat Jochem dikker is dan de andere kinderen van zijn klas, vinden ze dat een reden om hem telkens voor schut te zetten. 
Niet alleen de drie pestkoppen, maar ook de turnleraar, Tino, doet volop mee. Tino heeft een hekel aan dikke kinderen en heeft er daarom geen bezwaar tegen dat Jochem gepest wordt. 

Op de dag van de klasfoto maken Remco, Sanne en Justin het leven van Jochem weer zuur. Ze hebben tijdens de turnles de kleren van Jochem in de boom gegooid.Hierdoorkanhij om niet mee op de foto. 

David, een jongen uit Jochems klas, die zoals alle andere klasgenoten te bang isom hem te verdedigen, is zijn boek van Frans thuis vergeten. Sanne zitnaast hem en lost het probleem meteen op door Jochems boek aan hem te geven. Uit schrik om ook gepest te worden, David het maar gebeuren.
Toen David’s moeder ’s avonds zijn woordjes van Frans opvroeg, merkte ze dat het niet zijn boek was. Ze stond erop dat hij het boek terug zou geven aan Jochem.

Toen David het boek terugbracht naar Jochems thuis, merkte hij dat de ouders van Jochem niets door hadden van het pesten op school. Blijkbaar durfde hij het thuis niet te vertellen omdat zijn moeder de vorige keer een hartaanval gekregen heeft,net omdat hij vertelde dat hij gepest werd. Hij vertelde ook aan David dat hij een vriendin heeft, Nienke, waaraan hij alles kan toevertrouwen endiedus een grote steun voor hem is.
David wilde ook een steun zijn en vertelde hem dat als er iets is, hij ook naar hem mag komen. Zelfs op het klasfeest mocht hij om Davidshulp roepen, moest het nodig zijn.
Jammer genoeg was David op het klasfeest met zijn hoofd bij Vera, een meisje waarop hij al maanden verliefd was, en niet bij Jochem die duidelijk om hulp riep toen de drie pesters hem dwongenbierte drinken.

De volgende dag was er politie op school. Jochem was de avond van het klasfeest niet thuisgekomen. Er werd meteen een zoekactie op poten gezet, maar helaas leverde dieniets op. David voelde zich schuldig omdat hij niet had ingegrepen toen Jochem om hulp riep. Hij belde Nienke op en samen gingen ze op zoek bij de favoriete plekjes van Jochem. Bij het meertje vonden ze Jochems tas in het water. Zouden ze Jochem nog levend terugvinden?


Ik vond het een heel aangrijpend boek om te lezen. Pesten is zeker nog een onderwerp waar ik veel mee geconfronteerd ga worden. Het is dus ook een onderwerp dat zelfs vandaag de dag, jammer genoeg, nog steeds van toepassing is op sommig jongeren. 
Doorheen het verhaal van Jochem kreeg ik eensteeds grotere hekel aan de pesters. Hoe haalden ze het in hun hoofd om een jongen zo te pesten en hoe is het mogelijk dat een leerkracht niets doet aan het pestgedrag van zijn leerlingen? Je merkt het, het boek heeft veel frustratie bij mij naar boven gehaald.
Het is maar een boek, maar dit is wel de realiteit is voor sommigejongeren.
Ik denk dat wanneer ik merk als leerkracht dat er pesters in mijn klas zitten, ik dit boek misschien wel kan opgeven als verplichte literatuur of het zelf voorlees in de klas. Ik ben ervan overtuigd dat het verhaal zo’n impact gaat hebben op de jongeren, dat ze hopelijk wel twee keer nadenken vooraleer ze iemand pesten.
Ik merk dat ik zei ‘voorlezen’, maar ik weet dat er ook een film over bestaatal heb ik hem zelf nog niet gezien.
Mijn vraag is dus of iemand de verfilming van het boek al heeft gezien en zo ja, is hij ook de moeite waard?


Boek: Spijt
Auteur: Carry Slee
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf


Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen