Theater: Woesten


      
"Woesten"

                                   
Op donderdag 10 oktober 2019 ben ik helemaal alleen naar het cultuurhuis De Warande in Turnhout getrokken om naar het theater van Ignace Cornelissen te gaan kijken, genaamd Woesten. 
Het toneelstuk is gebaseerd op de debuutroman van Kris Van Steenberge. 
Katrien De Ruysscher speelt Elisabeth, de hoofdrol. Ze is het vrolijke meisje van Woesten, een dorpje in de Westhoek. Daar groeit ze op tot een volwassen vrouw die erg gewaardeerd wordt door de mannen. Op een dag komen er twee vreemden het dorp binnen. Een van hen is dokter Guillaume Duponselle. Hij wordt de man van haar kinderen. Ze bevalt van een tweeling: Valentijn en Naamloos. Valentijn is een prachtige baby, maar zijn broer is volgens Guillaume een gedrocht en is daarom geen naam waard. Men denkt zelfs dat Naamloos het niet zal redden, maar toch blijft hij in leven. Elisabeth is blij met haar kinderen in tegenstelling tot haar man die zich enkel bekommert om Valentijn. Het blijft een hevige strijd tussen de kinderen en haar man en als daarna de oorlog losbreekt, wordt het alleen maar erger.

Ik vond het een heel mooi en ontroerend toneelstuk. Het boek heb ik nog niet gelezen, maar aangezien het toneelstuk zeker een succes was, ben ik wel  nieuwsgierig naar het boek. Dus wie weet zal ik er ooit in mijn blog nog over schrijven.



Regisseur: Ignace Cornelissen
Acteurs: Katrien De Ruysscher, Wito Geerts, Johannes Wirix-Speetjes, Bert Verbeke en Tom Van Bauwel

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen