Boek: De Wereld



"Een bevreemdend boek."



Als ik het verhaal goed begrijp, gaat het over een man die op een dag van zijn dagelijks leven afwijkt. De eerste scène speelt zich af op een bank in een park. De man, het hoofdpersonage waarvan je de naam gedurende het hele verhaal niet te weten komt, verlangt eigenlijk naar zijn huis, maar toch beslist hij om niet naar huis te gaan. Integendeel, hij neemt zelfs de trein om de wereld te gaan verkennen. 
Op zijn treinreis leert hij een meisje Haja kennen. Haja is tijdens de oorlog haar land ontvlucht en heeft in die periode vreselijke dingen meegemaakt. Wanneer de trein opeens tot stilstand komt, moet ze terugdenken aan de tijd van de oorlog. Ze panikeert, maar de man naast haar in de trein stelt haar gerust. Een andere vrouw, Marjan, komt ook bij hen in de wagon zitten. Haja's begeleider verdwijnt op een bepaald moment en wanneer de trein weer vertrekt, gaan ze naar zee. 
Uiteindelijk eindigen ze met drie, de man, Haja en Marjan, aan de zee en bouwen ze daar samen een nieuw leven op.


Volgens mij heeft de auteur te veel thematiek in het boek willen steken waardoor uiteindelijk niets meer duidelijk is. De tekeningen helpen ook niet echt om het geheel aantrekkelijk te maken, maar zorgen voor des te meer bevreemding. 
Een jongvolwassene gaat hier niets mee aan kunnen. Dit boek roept zelfs bij mij vervreemding op. Ik merk wel dat de thematiek van de vluchteling, eenzaamheid, verdriet en de zoektocht naar een waardevolle invulling van het leven aan bod komen, maar het kan me niet bekoren.

Aan mijn korte samenvatting is misschien al te lezen Het boek was naar mijn mening iets te filosofisch en te onduidelijk om er een logisch verhaal in te zien. 
Ik kon me ook niet goed inleven in het hoofdpersonage, de man zonder naam. Ik hou ervan om mezelf te kunnen verplaatsen in de protagonist, maar dat was bij dit verhaal voor mij onmogelijk aangezien je niet veel informatie krijgt. Ik vind het zeker geen aanrader voor leerlingen in het secundair en als ik eerlijk ben, zou ik ook niet goed weten voor welke leeftijdscategorie dit boek dan wel bestemd is. 
Ik ben in ieder geval geen fan. Als iemand van mijn bloglezers het boek ook gelezen heeft, geef gerust commentaar of zeg me wat jullie ervan vinden zodat ik misschien een beter beeld krijg van wat andere mensen van dit boek vinden.

Boek: De Wereld
Auteur: Paul Verrept
Uitgeverij: Uitgeverij de Eenhoorn

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen