Boek: Te mooi om waar te zijn


"Vrijheid?"



De zus, Minthe, van Othello, het hoofdpersonage, pleegt zelfmoord. Het is voor haar de ultieme vrijheid omdat ze het ideale leven volgens haar niet kon bereiken. De enige oplossing was dan zelfmoord.
Othello heeft zijn bedenkingen bij haar beslissing, maar probeert haar te begrijpen door de boeken te lezen die Minthe las. Hij komt erachter dat Minthe een doos met spullen voor hem heeft achtergelaten in Zwitserland. Hij gaat de dos halen samen met zijn huisgenoot Rowan. Hij hoopt zo om meer duidelijkheid te krijgen over de beslissing van zijn zus, want hij twijfelt of zelfmoord echt de oplossing was.
Othello is in elk geval vastbesloten om zijn vrijheid te vinden. Natuurlijk heeft hij geen rekening gehouden met de liefde die hij tegenkomt op zijn pad.

Roxanne Wellens is een achttienjarige schrijfster. Ik vind het in eerste instantie heel chique dat ze schrijft over zo'n moeilijk onderwerp en zeker als je weet dat ze zelf haar grootouders heeft verloren aan zelfmoord.
Het is daarom denk ik ook een erg pakkend verhaal. Bij sommige scènes krijg je echt een brok in je keel, wat voor mij duidt op een heel goed inleven in het personage en dat vind ik enorm belangrijk. Het is mooi geschreven en ook er is ook duidelijkheid tussen de gewone tekst en de brieven die Minthe aan Othello heeft geschreven, deze zijn schuin gedrukt.
Als ik heel eerlijk ben, is het geen boek dat ik aan iedereen zou aanraden. Niet omdat het niet goed genoeg is, maar omdat het een heel gevoelig onderwerp is en zeker als leerkracht moet je rekening houden met wie je voor je hebt als leerling.


Boek: Te mooi om waar te zijn.
Auteur: Roxanne Wellens
Uitgeverij: Querido Kinderboek

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen