Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.



Schrijffiches?


Leerlingen ondervinden vaak moeilijkheden met schrijven. Eerst en vooral is de juiste spelling hanteren al een heel obstakel en dan komt er ook nog eens het gebruik van de juiste zinsbouw bij. 
Daarom bedacht Barbara Axters, een vakbegeleidster Nederlands, schrijffiches om de leerlingen meer oefenkansen te geven door het schrijven te oefenen over verschillende vakken heen. Oefening baart kunst, zegt men altijd dus als men de leerlingen meer laat schrijven door bijvoorbeeld vaker een redenering te laten formuleren, train je meteen de schrijfkwaliteit van de leerlingen.

Barbara ontwierp samen met nog andere collega’s een aantal schrijffiches die zowel de leraar Nederlands kan inzetten als andere collega’s om zo ook via hun vakken schrijfkansen te bieden. De schrijffiches zouden weinig tot geen extra inspanning vragen aan de leraren.

Het is een heel nieuw concept dat duidelijk wil inzetten op de schrijfvaardigheid van de jongeren. De fiches zijn op zich een leuk idee, alleen vraag ik me af in welke mate we alles gaan kunnen controleren. We kunnen moeilijk van de leerkrachten verwachten dat ze en hun les geven, en tegelijkertijd zich ook nog eens bezighouden met de al dan niet juiste zinsconstructies die de leerlingen gebruiken in hun cursus. Ook niet elke leraar is even sterk in schrijfvaardigheid. Op dat vlak komt er dan voor sommige leerkrachten een extra stressfactor bij.

Het is op zich een leuk concept, maar ik heb er toch nog mijn vragen bij. Misschien dat wanneer ik er meer info en duidelijkheid over krijg, ik me volledig kan aansluiten bij Barbara haar idee.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen