Artikel: 'In ons hoger onderwijs voltrekt zich een stille ramp.'


Te veel is te veel!



Dit artikel is geschreven door Joris Meys, een bioloog en statisticus aan de vakgroep Data-analyse en wiskundige modellering (Universiteit Gent, faculteit Bio-ingenieurswetenschappen). Hij begeleidt de praktische oefeningen mee voor de vakken Datawetenschap, Statistische Dataverwerking en High Dimensional Data Analysis. Hij schreef een opnie in het tijdschrift De Knack na het helpen bij een enquête van de studentenvertegenwoordiging aan de Universiteit Gent. 

Hij merkt dat door heel de coronacrisis het algemeen welzijn van de studenten enorm achteruit gaat en dat niemand hier rekening mee houdt. Uit de enquête blijkt dat maar liefst ¾ van de studenten de werkdruk als zwaarder of als veel zwaarder ervaart. De grotere zelfstandigheid en de moeilijkere planning worden het meest aangeduid als reden.

Leerstof zelfstandig verwerken duurt sowieso al langer en is voor iedereen ook anders. De een begrijpt de leerstof net iets sneller dan de andere. Ook de thuissituatie is voor elke student anders. Veel studenten kampen met concentratieproblemen, slapen slechter en dit is dan ook nog eens een extra reden waardoor de leerstof moeilijker verwerkt kan worden.

In de enquête werd ook de vraag gesteld naar hoe de studenten zich voelen nu ze zo al weken in quarantaine zitten. ¾ van de studenten zegt dat ze zich slecht of zelfs veel slechter voelen dan voor de maatregelen. Studenten zijn ook angstig, maar liefst 80% heeft schrik dat ze bijvoorbeeld hun jaar opnieuw zouden moeten doen of veel studiepunten gaan verliezen. 

De conclusie van Joris Meys is dat men de studenten meer tijd moet geven. Niet alleen meer tijd op vlak van school, maar ook tijd om met heel de situatie om te gaan, inclusief tijd voor hun eigen privéleven. 

Ik kan me helemaal vinden in Joris Meys’ bekommernissen. Ook het feit dat we meer tijd nodig hebben, klopt volledig. Ik ben zelf nog een studente aan de Thomas More hogeschool in Vorselaar en herken mezelf wel in de voorbeelden die hij aanhaalt. 

Iedereen probeert zoveel mogelijk zijn best te doen tijdens deze moeilijke periode, maar te veel is te veel. Ik weet dat de docenten ook hun best doen om alles in goede banen te leiden, maar ze vergeten soms hoeveel werk ze opgeven. Als ik heel eerlijk ben, is het wel de gewoonte dat men verwacht dat studenten veel hooi op hun vork kunnen nemen. Alleen verwacht men nu echt wel veel te veel. Hoe moeten studenten het klaar krijgen om alle opgegeven taken van voor de lockdown te maken, de extra taken tijdens de lockdown die er tijdens de lockdown bijkwamen  en dan nog eens al de nieuwe leerstof te verwerken? We worden een beetje behandeld als machines die het allemaal maar moeten klaarkrijgen tegen eind juni! 

We zijn nu bijna half mei, maar dat is eigenlijk al te laat om nog iets te doen aan heel dit gebeuren. Als de docenten even goed hadden nagedacht en overlegd met de studenten, waren ze misschien wel tot een compromis kunnen komen. Mijn voorstel was dan geweest om alle taken die voor mei zouden zijn opgegeven zijn te houden en vanaf mei een soort van studiemaand te houden. Ik geloof dat dit voor veel studenten een grote opluchting zou geweest zijn en dan hadden we misschien het welzijn van studenten toch al lichtjes kunnen verbeteren.

  

Reacties

  1. Dag Eva,

    Ik heb dit artikel ook gelezen toen het verscheen, en ook voor mij was het herkenbaar. Graag zou ik dit artikel nog willen uitbreiden door het even te hebben over de groep studenten die ook vergeten zijn in deze hele crisis, namelijk de studenten die eigenlijk niet in de eerste plaats student zijn. De mama's, papa's en werknemers die hun hogeschool studies combineren met hun dagtaak. Van de ene op de andere dag worden we niet enkel overstelpt, zoals alle andere studenten, met extra werk, zelfstudie en onlinelessen, we krijgen er de de sluiting van de scholen van onze kinderen ook nog eens bij en moet ook hun onderwijs opvangen. Opeens is een computer en een laptop in huis niet meer voldoende want er moeten wel 4 mensen per dag tegelijk online les volgen, opdrachten maken of vergaderingen bijwonen.
    Ik geef je absoluut gelijk dat men, ondanks alle goede bedoelingen, voorbij gegaan is aan de noden van de studenten. Ik heb soms zelfs het gevoel dat men er van uitgaat dat we nu zelfs meer tijd hebben voor onze studie omdat we toch maar allemaal thuiszitten. Ik nodig iedereen uit om eens een dagje bij mij thuis te komen meedraaien.
    Ik wens je heel veel goede moed met de laatste loodjes en de examens!

    Groetjes,
    Gitte

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen