Artikel: Coronatijden: “Dé kans om je leerlingen warm te maken voor boeken.”



Lezen ter ontspanning in deze moeilijke tijden.


Zoals al wel vaker aangehaald wordt, daalt het lezen onder de leerlingen fel. De leeskriebels zijn de laatste jaren wat aan het verminderen, maar net nu de verveling tijdens de coronatijd toeslaat onder sommige jongeren, is het misschien wel het moment om de leerlingen terug warm te maken voor boeken. Er zijn al verschillende ideeën uit de bus gekomen:

De leeschallenge via instagram
Ine, een leerkracht Nederlands, heeft zo de leeschallenge via Instagram bedacht. Haar challenge is dat de leerlingen 3 boeken op 5 weken tijd moeten lezen en er dan uiteraard leesselfies bij moeten maken. Dit doet ze zodat de leerlingen elkaar kunnen motiveren, maar het blijft een vrije keuze van de leerlingen of ze meedoen of niet.

Ik vind het alvast een leuk initiatief en het is ook goed dat ze de leerlingen niet verplicht. Lezen is leuk en mag geen verplichting worden. 

Boekinfluencers maken een leesvlog
Emily, een leerkracht Nederlands, gaat aan de slag met leesvlogs of podcasts. Ter vervanging van een boekbespreking moeten de leerlingen nu aan de hand van een aantal vragen hun boek voorstellen via een leesvlog of een podcast.

Ook dit is een heel leuk initiatief. Zelf ben ik niet zo voor vlogs of podcasts maken, maar de leerlingen zijn uiteraard van een andere generatie en zullen het misschien wel net heel leuk vinden dat ze een soort van boekinfluencer mogen spelen.

Voorlezen op veilige afstand
Nikkie, een juf uit een eerste leerjaar, uploadt video’s op YouTube waarop ze boeken voorleest. De video’s stuurt ze dan door naar de ouders van de leerlingen zodat de leerlingen ze kunnen zien. Om het begrijpend lezen te blijven stimuleren, stopt ze er ook nog inhoudsvragen bij. 

Ik denk dat dit als leerling wel een heel leuke en toch ontspannende taak kan zijn. Zeker voor leerlingen uit een eerste leerjaar is dit een goed leermoment. Niet alleen het begrijpend lezen wordt hiermee gestimuleerd, maar ook het goed luisteren wordt zo geoefend. 


De ideeënbus met tips en leuke opdrachten
Jesse, een boekenjuf in de basischool in Holsbeek, heeft de ideeënbus met tips en leuke opdrachten bedacht. Ze heeft een blog gemaakt waarop ze luisterverhalen, fundels en podcasts over kinderboeken zet. Ze zet er ook creatieve opdrachten op zoals bijvoorbeeld het maken van een podium voor je drie favoriete boeken. De leerlingen kunnen dan met hun creatieve werkjes boeken winnen die de juf thuis dubbel heeft staan.

Dit is inderdaad geen slecht initiatief. De bibliotheken zijn gesloten waardoor de leerlingen geen boeken meer kunnen uitlenen. Leerkrachten hebben thuis meestal ook een eigen boekenkast met een hele reeks aan boeken die ze eventueel kunnen uitlenen of, zoals Jesse doet, met een winactie weggeven. 

Het zijn allemaal heel leuke en creatieve ideeën om de leerlingen terug aan het lezen te krijgen. Nu hopen dat de leerlingen het ook effectief gaan doen!






Reacties

  1. Dag Eva,

    In de media verschijnen steeds meer artikels waar men aanhaalt dat het nu de moment is om de leerlingen aan te sporen om meer te lezen, en ook dit artikel sluit daar bij aan. Ik vermoed dat vele leerlingen zich na enkele weken toch beginnen vervelen en daarom ben ik er volledig mee eens dat het de perfecte moment is om de leerlingen aan te sporen om ook een een boek te pakken als ze even niets te doen hebben. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn enorm creatief. Ik heb een voorlezen vanop een afstand al gezien op de Facebookpagina van de bibliotheek van Turnhout en dit lokt vele kijkers waardoor het actie is die herhaald kan worden.
    Ik neem deze ideeën zeker mee naar volgende jaren!

    Groetjes,
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen