Artikel: 7 weken geen les: “Corona kan schoolloopbanen ontwrichten.”


Iedereen gelijke kansen in tijden van Corona.


Klasse heeft socioloog Ignace Glorieux een paar vragen gesteld omtrent de scholen en de leerlingen die lijden onder de coronamaatregelen.

Iedere leerling is anders. Niet alleen van intellect, maar ook qua omgeving. De thuissituaties spelen dus nu ook een grote rol voor vele leerlingen. We gaan er maar vanuit dat iedereen over alle hulpmiddelen beschikt om thuis aan de slag te kunnen, maar dat is niet het geval. Sommige gezinnen beschikken niet over de gepaste ruimtes waar hun kinderen in stilte of rustig kunnen werken. Ook zijn er gezinnen die het niet breed genoeg hebben om zich een computer en internet te veroorloven. 

Niet alleen het materiële of de gezinssituaties zijn een probleem, maar heel het thuisonderwijs is een probleem voor kinderen die al achterop zaten en nu hun achterstand verder opbouwen door niet de juiste ondersteuning te krijgen als op school.

Volgens Ignac Glorieux zijn er maar twee mogelijkheden. Een optie is om social media te gebruiken om de leerlingen die het moeilijker hebben extra te ondersteunen. Er zouden dan ook computers in bruikleen gesteld moeten worden en ook internet zodat men de leerlingen op deze manier al kan ondersteunen.
De andere optie is dat men de leerlingen waarbij het thuiswerken door omstandigheden niet lukt of goed verloopt terug naar school haalt mits de voorwaarden van de hygiëne en de social distancing gerespecteerd kunnen worden.

Ik denk dat voornamelijk de tweede mogelijkheid mijn voorkeur heeft voor leerlingen die in zo’n moeilijke situatie zitten. Op school is er dan meteen structuur, rust en worden de leerlingen geholpen door leerkrachten. Het is natuurlijk geen makkelijke opdracht om dit te doen aangezien er rekening gehouden moet worden met de maatregelen en de juiste ondersteuning gaat ook aangeboden moeten worden door specifieke leerkrachten of het effect zal niet groot zijn.

Ik vind het in ieder geval al heel goed dat er ook naar de leerlingen gekeken wordt die het moeilijker hebben, want we kunnen er uiteraard niet van uitgaan dat iedereen het even gemakkelijk heeft. Al moeten we wel proberen om de leerlingen eerlijke kansen te geven en daarom zijn er zeker actieplannen nodig.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen