Boek: Als ik blijf


“Een keuze tussen leven of dood.”


Iedereen kent de film “If I stay” wel, maar hebben jullie het boek al eens gelezen? 
Ik vind dat wanneer je een boek leest, je meer te weten komt over de persoonlijkheden van de verschillende personages. Je kan je beter inleven in de gebeurtenissen en zit er eigenlijk gewoon midden in. Dit wekt voor mij meer spanning op. Het boek is ook uitgebreider waardoor je meer details te lezen krijgt. Een minpuntje vond ik wel dat het soms verwarrend was wanneer er een flashback was en wanneer we in de realiteit zaten. 

Het is een boek waarin liefde, verdriet en verlies samen komen. Ook tijdens het lezen moest ik soms een traantje wegpinken en dat heeft natuurlijk ook te maken methet feit dat het een goed geschreven verhaal is. Het is geen alledaags verhaal en tijdens het lezen vraag je je steeds af wat er gaat gebeuren. Telkens wanneer er iemand stierf, kreeg ik enorm veel medelijden met Mia, het hoofdpersonage, en vroeg ik me natuurlijk ook af hoe zij gaat eindigen. Gaat ze het halen? Als ze sterft, hoe gaat het dan verder met haar vriend Adam? De vragen belven door mijn hoofd spoken en zorgden er ook voor dat ik gewoon uren aan een stuk zat te lezen om er een antwoord op te krijgen. Het was spannend en heel emotioneel, maar ik vind dat jongeren en zelfs jongvolwassenen zoals ik van dit boek kunnen genieten. 

Een tip: lees eerst het boek en kijk dan pas de film!

Korte samenvatting van het verhaal:
De 16-jarige Mia woont samen met haar ouders en kleine broer, Teddy in Oregon. De ouders zijn rockfans, hoewel Mia eerder voor de klassieke cello kiest. Ze droomt er dan ook van om later in het conservatorium te gaan studeren. Haar vriend Adam speelt wel in een rockband. Met zijn rockband is hij bezig aan een grote doorbraak in de rockwereld. Hierdoor ontstaat er soms wat ruzie tussen Mia en Adam.
Als Mia en haar broertje op een dag ijsvrij krijgen van school, besluiten haar ouders om verre familie te gaan bezoeken, maar nog vooraleer ze er geraken, gebeurter een ramp. Een vrachtwagen die zijn controle over het stuur verloor door de gladde weg, rijdt tegen hun auto. De mama is op slag dood en zowel haar vader als Teddy als Mia zelf worden in levensgevaar naar het ziekenhuis gevoerd. Aangezien Mia in een coma belandt, neemt haar geest de overhand en rent ze door de gangen van het ziekenhuis op zoek naar haar familie. Terwijl ze door de gangen rent, komen er verschillende herinneringen van vroeger naar boven waardoor ze begint na te denken. Dit zal uiteindelijk leiden tot haar grote beslissing tussen leven of doodgaan.

Boek: Als ik blijf

Auteur: Gayle Forman
Uitgeverij: The House of Books


Reacties

Populaire posts van deze blog

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen