Boek: Vals nest



“Laat je niet misleiden.”



“Vals nest” is een jeugdboek met een donkere kant. Het is geen verhaal dat ik nog eens zou lezen. Niet omdat ik het niet goed geschreven vond, maar omdat het toch best zwaar is en misschien vind ik het daarom ook geen aanrader voor mijn leerlingen. Wat ik wel als positief punt wil benadrukken, is dat de hoofdstukken zo zijn ingedeeld dat je telkens vanuit het standpunt van de twee hoofdpersonages, Lisa en Drago, het verhaal ziet waardoor het, zeker op het einde van het verhaal, allemaal nog duidelijker wordt. 

Extra uitleg over het verhaal:
Lisa groeit op in een warm gezin met ouders die alles voor haar over hebben. Op een dag komt Drago, een pleegkind, het warme gezin ‘verstoren’. Drago komt uit een moeilijke thuissituatie waarbij de moeder niet meer voor hem kan zorgen wegens een drankprobleem. Lisa ziet hem als een indringer die ervoor zorgt dat hij de aandacht van haar ouders opeist. Ze wilt hem met andere woorden het huis uit en dat laat ze ook duidelijk merken wanneer Drago zijn zoveelste woede-uitbarsting krijgt. Het is niet dat Drago graag in het gezin is, want het liefst van al zou hij ook teruggaan naar zijn moeder. Dit is uiteraard niet mogelijk, waardoor Drago in het pleeggezin blijft. De gevoelens van frustratie blijven oplopen…


Boek: Vals nest
Auteur: Beatrijs Peeters 
Uitgeverij: De Eenhoorn


Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen