Boek: Je bent van mij!



“Een vlinder is mooi, maar laat je er niet door misleiden...”


“Je bent van mij” is een jeugdboek geschreven door Maren Stoffels en Hans Kuyper. Ik heb het boek gelezen omdat ik het me nog herinnerde vanuit mijn jeugdjaren. Ergens had ik het misschien niet opnieuw mogen lezen. Het beeld dat ik vroeger had van het boek is nu anders aangezien ik ouder ben geworden en dingen vanuit een ander standpunt bekijk. Hierdoor vond ik het op sommige momenten te langdradig en te melig, terwijl dit vroeger niet zo was.
Buiten dat puntje van kritiek vond ik het wel een mooi en spannend boek. Je wordt echt meegesleept door het verhaal en voelt de emotie van het hoofdpersonage. Je bent zelf ook heel nieuwsgierig naar wie uiteindelijk de mysterieuze brievenschrijver is en je gaat mee op onderzoek. Het verhaal houdt het ook spannend tot op het einde en dat is een pluspunt. 
Het boek is heel vlot geschrevendus ik zou het aanraden aan leerlingen in mijn klas die niet graag lezen, maar toch een boek willen dat de spanning en de drang naar verder lezen hoog houdt. 

Een kleine samenvatting van het boek:
Moira krijgt op een dag brieven van een onbekende aanbidder. Het zijn niet zomaar brieven, maar brieven met telkens een vlinderpostzegel op zonder stempel. De brieven staan vol met romantische zinnen. In het begin is dit super spannend en begint ze samen met haar vriendin Bente op school uit te pluizen wie haar geheime aanbidder kan zijn. Is het Nino, de jongen op wie Moira verliefd is? Of misschien is het haar buurjongen Michiel? Het is een hele zoekactie, want de brieven worden steeds met afzender Peeter beeïndigdalleen kent Moira helemaal geen Peter en waarom noemt hij haar steeds Angela? De brieven worden steeds vreemder. Hierdoor is ze helemaal de kluts kwijt. Bente heeft er na verloop van tijd genoeg van dat Moira enkel nog met de brieven bezig isterwijl ze binnen enkele dagen samen een belangrijke voetbalwedstrijd hebben. Ze worden dan door een scout beoordeeld om eventueel in de toekomst bij het damesteam aan te sluiten. 
De ruzie tussen Bente en Moira blijft verder oplopen en op het schoolkamp wilde Bente zelfs niet meer samen met Moira op de kamer slapen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, houden de brieven niet op en worden ze steeds enger in plaats van romantischer. Wilt Moira de brieven nog wel? Welke jongen van haar klas kan ze nog vertrouwen? 

Ik heb het boek de eerste keer gelezen toen ik een jaar of veertien was. Op dat moment vond ik het veel spannender dan nu ik negentien, bijna twintig, ben. Het is dus effectief geschreven voor jongeren die nog op de middelbare school zitten. Ik denk dat je je dan beter kunt inleven in het personage en de omgeving waarin ze zich bevindt. 
Ik vond het wel een mooi en spannend boek. 

Boek: Je bent van mij
Auteur: Maren stoffels & Hans Kuyper
Uitgeverij: Leopold

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen