Voorstelling: ‘Jef Neve speelt met u’




Op 10 oktober ben ik in de gietende regen naar het optreden van Jef Neve gegaan waar hij zonder programma zou spelen wat het publiek aanbracht. Ik was ietwat nerveus omdat ik niet wist of er mensen uit het publiek gepikt zouden worden van wie dan verwacht werd dat ze meteen met een muziekstuk op de proppen kwamen dat hij zou spelen en zo’n muziekkenner ben ik nu ook weer niet. De aanleiding voor het kopen van mijn ticket ligt bij het zien van Jef Neve in het programma ‘Columbus’ waar hij aan het einde een prachtige improvisatie bracht van zijn dagen met Wim. Nadien ben ik hem gaan volgen tijdens de eerste lockdown waar hij elke avond een aperitiefconcertje bracht en ook daar wist hij me te beroeren. 

Met de geldende maatregelen ben je verzekerd van je ruimte en je zicht, dat is een voordeel bij het nadeel van het mondmasker. Van in het begin viel de spanning van me af, want Jef had vragen voorbereid voor zijn publiek en liet aan het woord wie dat wilde. Ik was dus veilig. Zo improviseerde hij op spannende vakantieverhalen, op terugkerende dromen, op een verhaal dat gevormd werd door een beginzin van een toeschouwer die dan werd aangevuld door wie wilde… Kortom, dit optreden was een mix van ontroerende verhalen, lachwekkende situaties en prachtige muziek. Dit was zo’n avond waarop je weer ten volle beseft wat cultuur ons bijbrengt: een gevoel van samenhorigheid in schoonheid, een energieboost waarop een mens weer voort kan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen