Mediaknipsel: Verschillende thuistalen hebben geen invloed op aanleren van het Nederlands



 



Volgens Groen is het gebruik van een andere thuistaal niet negatief voor het aanleren van het Nederlands. Het zou dat net bevorderen.

Elisabeth Meuleman, een parlementslid van Groen, zegt dat de taal van anderstalige leerlingen gebruikt kan worden om de leerstof beter te begrijpen. Ze pleit dan ook voor het functioneel meertalig leren.

Ben weyts, de minister van onderwijs, is hier helemaal tegen.

 

Bij de uitspraak van mevrouw Meuleman heb ik, net zoals Ben Weyts, toch ook mijn twijfels. Als toekomstig leerkracht Nederlands weet ik dat het Nederlands al geen makkelijke taal is om aan te leren. Zelfs leerlingen uit België hebben het heel moeilijk om zinnen juist te schrijven en woorden juist te spellen. 

Ik zie ook niet in hoe een andere moedertaal het aanleren van het Nederlands kan bevorderen. 

 

 

Meertaligheid is uiteraard goed, maar we zijn nu eenmaal in België, Vlaanderen, waar er Nederlands wordt gesproken in de scholen. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen deze taal ook goed beheersen. Als we de leerlingen in hun eigen taal vakken laten aanleren dan gaan ze het Nederlands nooit goed onder de knie krijgen en dit zal dan nadelig zijn als ze later in het werkveld terechtkomen.

 

Mijn conclusie is dus dat ik vind dat leerlingen met een andere moedertaal op school de taal moeten spreken van de school, Nederlands dus. Als ze thuis zijn, mogen ze hun eigen moedertaal spreken, maar uiteraard wordt er wel verwacht dat ze ook thuis oefenen op het Nederlands en dit zowel schriftelijk als mondeling.

 


Datum: 21-02-2020

Artikel: https://www.hln.be/binnenland/groen-pleit-voor-thuistaal-in-het-onderwijs-geen-negatieve-invloed-op-aanleren-nederlands~a6dcdd97/

 


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen