Vakartikel Fons 9: De boekenreceptie



"De boekenreceptie"



Het gaat de laatste jaren achteruit met de leesbevordering op school. Men wil er dit schooljaar, 2019 - 2020, daarom ook extra werk van maken om de leeskriebels onder de jongeren terug aan te wakkeren. 
In het vaktijdschrift Fons heb ik een artikel gevonden over "De Boekenreceptie". Talita Emmers, een leerkracht Nederlands in de school  X plus in Lommel, gaf aan het klassieke boekverslag een frisse toets. De leerlingen moesten in groep een kortverhaal lezen en om een goede keuze te maken, liet ze hen eerst verschillende samenvattingen lezen zodat ze zelf een kortverhaal konden kiezen dat hen het meeste aansprak. Nadien kregen de leerlingen de tijd om thuis het kortverhaal dat ze gekozen hadden te lezen en na te denken over hun creatieve invulling van hun boekenreceptie. Zo konden ze zich op voorhand al de vraag stellen hoe ze hun boekenstand of receptietafeltje gingen aankleden. Ze mochten er ook voor kiezen om in de huid van een personage te kruipen. De andere leerlingen mogen dan journalist zijn en vragen stellen over het kortverhaal. 

Ik ben ook toekomstige leerkracht Nederlands en dit lijkt mij inderdaad wel een hele leuke verwerking van een boekbespreking. Sommige leerlingen zijn bij een klassieke boekbespreking ook bang om helemaal alleen voor de klas te staan en in groep werken, maakt het net iets makkelijker om hun angstdrempel te overwinnen. Ook het feit dat ze zelf hun tafel creatief mochten aankleden en allerlei dingen uit het verhaal mochten nadoen of gebruiken tijdens hun voorstelling vind ik een heel leuk idee. Het lijkt me zo ook leuker als leerling om op deze manier een boek te lezen aangezien er een leuke opdracht aan zit. Als ik dan een puntje van kritiek mag geven, stel ik me wel de vraag hoe je erachter komt dat heel de groep het verhaal effectief heeft gelezen. Ik vind het zeker een leuk idee dat ik ga onthouden!


Tijdschrift: Fons 9
Pagina: 45 - 46
Datum: September 2019

Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen