Artikel: "Nee, de vakantie is niet te lang, maar niet iedereen heeft de middelen om elke dag zinvol in te vullen."


"Nee, de vakantie is niet te lang, maar niet iedereen heeft de middelen om elke dag zinvol in te vullen."



"Duurt de zomervakantie te lang?" vroeg VBO-topman Pieter Timmermans zich enkele weken geleden af. Volgens Hafsa El-Bazioui, maatschappelijk werker en Groen-kandidate bij de Gentse gemeenteraadsverkiezingen, is niet de duur van de vakantie het probleem, maar wel een tekort aan laagdrempelige activiteiten.

Als ik heel het artikel las op de website van Knack kan ik me wel voorstellen dat leerlingen die gedurende de acht à negen weken vakantie niets doen om hun denkvermogen te stimuleren, hiermee bedoel ik in contact komen met een andere taal of geregeld oefeningen maken in een oefenboek of op kamp gaan en nieuwe dingen leren..., elk schooljaar wel terug trager op gang komen. Dit is natuurlijk niet effectief bewezen, maar ik kan wel begrijpen dat dat zo is. Nu vind ik persoonlijk ook niet dat we daarvoor de vakantie moeten inkorten, want ik weet ook dat die twee maanden vakantie wel deugd kunnen doen na een schooljaar vol nieuwe informatie en spanning. 
Zoals in het artikel ook vermeld wordt, springt iedereen anders om met de vakantie en niet iedereen heeft de middelen om zijn kinderen mee naar een ander land te nemen en nieuwe dingen te laten ontdekken. Misschien kan men, als men schrik heeft dat jongeren die niet de kansen krijgen om nieuwe dingen bij te leren gedurende de zomervakantie mentaal weer achteruitgaan, investeren in hen. Ik denk nu maar aan een korting geven op kampen of ze via school wat blijven begeleiden gedurende de weken vrij. 
Ik ben dus van mening dat er wel andere oplossingen zijn dan de welverdiende schoolvakantie van jongeren in te korten. 

Tijdschrift: Knack
Website: (https://www.knack.be/nieuws/nee-de-vakantie-is-niet-te-lang-maar-niet-iedereen-heeft-de-middelen-om-elke-dag-zinvol-in-te-vullen/article-opinion-1186637.html)
Datum: 20 augustus 2019

Reacties

  1. Eva

    De voorstanders van het inkorten van de zomervakantie gaan er van uit dat kinderen ten allen tijde gestimuleerd en geactiveerd moeten worden, ook in de vakantie. Ik vind dat geen gezonde premisse. We overladen onze kinderen met schoolwerk, sturen ze naar de muziekschool, de jeugdbeweging en de sportclub. Kinderen hebben recht op niets doen.

    En toch. Ik weet dat je een particulier voorbeeld niet mag veralgemenen, maar voor mijn twee tieners en ons gezin zou een verkorting van de zomervakantie een zegen zijn. Het recht op niets doen is niet eindeloos, tussen niets doen en zich vervelen zit een wel erg dunne lijn. Zelfs voor een gezin zoals het onze, voor wie het vrijetijdsaanbod voor kinderen in de zomer redelijk bereikbaar is en niet onbetaalbaar is het een hele opdracht om de lange zomer in te vullen.

    Het artikel in The Economist, waarnaar Pieter Timmermans verwijst in zijn oorspronkelijke tweet geeft nog wel wat andere argumenten. Je kan niet om zomerverlies heen, en voor minder geprivilegieerde gezinnen is het vaak extra moeilijk in de zomer. Je kan het hier lezen: https://www.economist.com/international/2018/08/09/long-summer-holidays-are-bad-for-children-especially-the-poor.

    Laat ons zeggen dat een gemiddelde lesweek 32 uren telt. Als je de vakantie met twee weken inkort 'win' je 64 uren. Je hoeft die niet extra te geven, je kan die ook aftrekken van het gewone lesrooster, lees beter spreiden in de tijd. Een beetje rekenen leert mij dat je de lesweken met een uur kan inkorten, en dan heb je nog ruime voor drie extra vakantiedagen gespreid over het jaar. Het is maar een idee.

    Open de haakjes. Mijn kinderen zullen het hier zeker niet mee eens zijn. Zullen we het hen voorlopig niet vertellen? Sluit de haakjes.

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Eva,

    Dit is een discussie die ik wel vaker heb gevoerd met mijn vrienden op school en zelfs met familie die ook in de lerarensector proberen te komen of hierin al (lang) geslaagd zijn.

    Als ik mijn mening naar voor mag brengen, dan ga ik voor een groot stuk mee met Hans. Ik denk namelijk dat de verkorting van de zomervakantie voor heel wat positieve effecten kan zorgen. Als deze met bijvoorbeeld een tweetal weken kan worden ingekort, denk ik dat de leerlingen nog steeds hetzelfde effect van 'rust' zullen ervaren. Als ik dan naar een oplossing zou grijpen, zou ik twee extra blokken vakantie van een week inlassen. Deze bieden naast een ontspanningsmogelijkheid gedurende het schooljaar ook een tijd om in alle rust aan resterende schooltaken te werken.

    Wat betreft de dure vrijetijdsmiddelen ben ik het ook akkoord. Als ik bijvoorbeeld mijn lidgeld van de sportclub voor één seizoen even vernoem, namelijk €285, dan bevraag je al snel of dit wel is wat de jongere in Vlaanderen nodig heeft. De Vlaamse jongeren bewegen aanzienlijk minder, maar als je zulk prijskaartje ziet hangen aan een lidmaatschap voor een sportclub denk ik dat je voor minder zou terugdeinzen. Enfin, hoe dat kan verholpen worden ligt helaas niet in mijn handen.

    Groetjes,
    Siebe

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen