Artikel: Lezen vergroot het menselijk kapitaal op tientallen manieren.


"Lezen vergroot het menselijk kapitaal op tientallen manieren."




Hoe vroeger kinderen in aanraking komen met boeken, hoe groter hun geletterdheid, hun succes op school en hun slaagkansen in de samenleving. Lezen vergroot ook het menselijk kapitaal op tientallen manieren: sociaal, intellectueel, economisch... Daarom is het voor onze samenleving een goede zaak om te lezen. Lezen is bijvoorbeeld ook goed voor de democratie, omdat je intenser en bewuster deelneemt aan de samenleving als je kunt bogen op een aangescherpte geletterdheid. Veel lezen scherpt immers het inlevingsvermogen en het kritisch denken aan, wat dan weer van pas komt bij het interpreteren van het nieuws.
Sylvie Dhaene, directeur van "Iedereen Leest", wilt daarom graag meer aandacht vragen voor literatuur, boeken in de klas en voor leesbevordering. Het onderwijs is volgens haar een onontbeerlijke partner in het kweken van een leescultuur. Volgens haar is het ook belangrijk dat de lat niet omlaag gaat van het leesniveau als het om leesplezier gaat. We moeten wel af van het idee dat leerlingen zo snel mogelijk moeten lezen. Het moet net gaan over de verbeelding en de creativiteit en niet over de snelheid. Literatuur is ook voor iedereen en niet alleen voor leerlingen uit het ASO. Ook in technische richtingen en BSO moet literatuur aan bod komen!

Mijn mening over dit artikel, als leerkracht Nederlands in wording, is heel zeker dezelfde als die van mevrouw Dhaene. Ik vind ook dat we ervoor moeten zorgen dat onze jongeren terug meer plezier gaan beleven aan het lezen. Het is trouwens duidelijk dat het lezen onder de jongeren de laatste jaren extreem hard is gedaald. Wat mij vooral in mijn schooltijd weerhield om te lezen was een gebrek aan tijd. Voor lezen moet je inderdaad tijd maken, dus als ik een idee zou mogen opperen, dan zou het toch een leesuurtje per week zijn tijdens de schooluren zodat leerlingen terug geprikkeld worden om een boek vast te nemen. Wie weet dat dat al een begin is van een hele revolutie?


Tijdschrift: Kerk en leven
Pagina: 8

Datum: 16 oktober 2019

Reacties

  1. Beste Eva

    Ik kan mij volledig vinden in het standpunt van mevrouw Dhaene en dat van jou. Dit artikel spreekt me vooral aan omdat ik zelf vroeger één van de kinderen/jongeren was die het nut van lezen niet zag. Ik wist wel dat lezen goed was voor je capaciteiten, maar ik sta er zelf nog versteld van op hoeveel vlakken/domeinen dit eigenlijk invloed heeft. Goed kunnen lezen en er plezier aan beleven, kan je heel ver brengen in deze wereld. Daar ben ik zeker van overtuigd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen