Boek: 'En ik dan?'


Frustratie, humor en avontuur



“En ik dan?” geschreven door Luc Descamps is een boek uit de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Ik vind dat het zeker een plaats verdiend, in tegenstelling tot sommige andere boeken die verkozen zijn, om bij de KJV-lijst te horen. Het is dan ook geweldig goed geschreven met zeker niet al te veel moeilijke woorden. Dit zorgt er volgens mij dan ook voor en dat leerlingen rond de leeftijd van 15-jaar, de doelgroep van het boek, zich helemaal gaan kunnen inleven in het personage en het verhaal. Het is ook zeker geen saai boek ondanks de 207 pagina’s. Luc Descamps zorgt er met zijn humor voor dat het een vlot leesbaar boek is waardoor het lezen goed vooruitgaat.

Het verhaal gaat over Emma, een 14-jarige puber, die op haar verjaardag van haar vader het mooiste cadeau ooit krijgt. Namelijk een reis naar Amerika. Haar mama is in eerste instantie niet zo happy met het cadeau en zorgt ervoor dat de reis niet doorgaat. Ze vindt het niet kunnen dat Edwin, Emma’s papa, na eerst zeven jaar amper iets van hem te laten horen opeens afkomt met zo’n idee. Natuurlijk vindt Emma het ook raar, want aangezien ze haar papa na de scheiding niet veel meer heeft gezien en hij nog nooit echt een cadeau heeft gegeven voor haar verjaardag is uiteraard opeens zo’n groot cadeau krijgen van hem wel overweldigend. Ondanks dat staat ze er toch op om haar mama te overtuigen dat ze die reis super graag wil maken en dat haar mama dat cadeau niet zomaar mag afpakken.
Uiteindelijk, na eerste een serieuze koude oorlog gevoerd te hebben, krijgt Emma haar zin en mag ze met haar papa mee voor twee weken naar Amerika. Het is een spannende reis en zeker omdat ze op reis gaat met haar papa die ze amper kent. Ze wil haar vader uiteraard beter leren kennen en wie weet is dit net wel de juiste manier, maar denkt Emma daar tijdens haar reis nog zo over?

Ik vond dat het boek heel vlot las en dat alles ook heel duidelijk verteld werd zonder ergens twijfels of nog extra vragen bij te hebben. Doordat er dan humor bij te pas kwam, gaf dat uiteraard nog een extra positieve boost tijdens het lezen. Het verhaal neemt je ook echt mee door verschillende steden in Amerika en dat vond ik ook nog eens leerrijk, want bij elke stad nam ik mijn computer erbij om er dingen over op te zoeken en er foto’s van op te zoeken zodat ik me nog eens extra kon inleven in het verhaal. 
Als ik dan een puntje van kritiek mag geven dan vind ik wel dat het zagen en ruziemaken er in sommige scènes wat over gaat. Er wordt uiteraard gezegd in het begin dat de wet van Murphy doorheen de reis hen achtervolgd, maar op een gegeven moment mag voor mij het ongeluk ook even stoppen en de reis zich vredig verderzetten.

Of ik het boek later in mijn klasbibliotheek zou zetten? Zeker, want ik denk dat het een boek is dat veel jongeren graag gaan lezen en zichzelf misschien wel in het verhaal gaan herkennen.

Boek: En ik dan?
Auteur: Luc Descmaps
Uitgeverij: Van Halewyck

Reacties

  1. Beste Eva

    Ik ben het met je eens wanneer je zegt dat dit boek zeker een plaats verdient in die lijst. Ik heb zelf het boek ook gelezen en vond het meer dan geslaagd. Voor mij is het al wel een tijd geleden dat ik het las, maar ik herken veel van wat je hier hebt neergeschreven over het boek. Het boek bevatte zeker de humor die nodig was om dit (toch wel) zwaardere thema makkelijk aan jongeren over te brengen. Het gaat namelijk over de relatie tussen vader en dochter die niet zo sterk is, wat misschien wel herkenbaar kan zijn voor meerdere jongeren. Wat mij ook sterk opviel, waren de motieven in het boek. De humor haal jij zelf ook al aan als belangrijk om het boek luchtig te maken voor jongeren van 15-16 jaar. Verder herinner ik me nog dat ze veel plezier maakten op hun avontuur, maar telkens wanneer de dochter wilde praten over het vertrek van haar vader, viel dit stil. Dit gebeurde wel af en toe in het boek, waardoor het opviel en ik het me nog kan herinneren.

    Ten slotte wil ik nog even vermelden dat ik begrijp dat je het boek in je klasbibliotheek zou opnemen. Ik denk dat dit een zeer herkenbaar en toegankelijk boek is voor jongeren. Zelf heb ik er ook echt van kunnen genieten, wat toch centraal moet staan bij het lezen van een boek.

    Groetjes
    Dylan

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek: Als ik blijf

Vakartikel, Fons 10: De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken.

Dans: Fontys Dance Academy Tilburg & Koninklijk Conservatorium Antwerpen